معنای راعنا در آیه 46 نساء
معناي راعنا
اين آيه صفات جميعي از دشمنان اسلام را تشريح مي كند، و به گوشه اي از اعمال آنها اشاره مي نمايد . توجه مي دهد كه : يكي از كارهاي آنها ، تحريف حقايق و تفسير چهره دستورهاي خداوند بوده است . اين تحريف ممكن است جنبه لفظي و يا معنوي داشته باشد اما اين آيه به تحريف لفظي اشاره دراد زيرا مي گويند« سمعنا و عصينا»« يعني شنيديم و مخالفت كرديم» به جاي اينكه بگويند« سمعنا اطعنا» يعني شنيديم و فرمان برديم . جمله آنان مثل سخن كسي است كه از روي تمسخر و استهزاء ميگويد : از شما گفتن و از ما گوش نكردن و يا جمله ديگرشان كه مي گويند (واسمع غير مسمع ) يعني بشنو كه هرگز نشنوي ! اين جمله نهايت جسارت و بي ادبي آنها را نشان مي دهد . علاوه بر همه اينها از جمله هايي كه مسلمانان پاكدل در برابر پيامبر (ص) مي گفتند سوء استفاده كرده و آن جمله ها را با معاني ديگري به كار مي بردند . جمله راعنا يعني ما را مراعات كن و به ما مهلت بده . مسلمانان در آغاز دعوت پيامبر (ص) براي اين كه خوب تر و بهتر سخنان او را بشنوند و به دل بسپارند در برابر پيامبر (ص) اين جمله را مي گفتند ولي اين دسته از يهود اين جمله را دستاويز قرار داده و آن را مقابل آن حضرت ، تكرار مي كردند و منظورشان معني عبري اين جمله كه ‹‹ بشنو كه هرگز نشنوي ›› بود و يا معني ديگري عربي آن رااراده مي كردند يعني ما را تحميق كن (1) اشاره به اين كه كار پيامير اسلام (ص) العياذ بالله تحميق و اغفال كردن مردم بوده است . (2)
تمام اينها به منظور آن بود كه : با زبان خود حقايق را از محور اصلي بگردانند و در آئين حق طعن زنند . (3)
منبع :
1- راعنا اگر از ماده درعي گرفته شود به معني مراعات كن و مهلت بده مي باشد و اگر از ماده ‹‹ رعونت ›› گرفته شود.
به معني ما را تحميق كن مي باشد ،در صورت اول ‹‹ نون ›› راعنا بدون تشديد و در صورت دوم با تشديد خواهد بود ، از پاره اي از روايات استفاده مي شود كه گويا يهود مخصوصاً نون را تشديد داره و آخر آن رامي كشيدند .
2- بحار الانوار ، مرحوم مجلسي ، ج 9، ص 66 ، 332، و 333.
تفسير نمونه آيه الله مكارم شيرازي ج 1 ذيل آيه 104 سوره بقره .
3- تفسير نمونه ، آيه الله مكارم شيرازي ، ج 3، ص 515- 512.
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 71/400008)